De weg kwijt in spiegel- letterland!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, eerst bewegen dan leren!

Veel kinderen met leesproblemen hebben ogen die niet goed kunnen zien.

Kijk is iets heel anders dan zien!

De ogen springen, de ogen werken niet goed samen of de ogen hebben een richtingsprobleem en hier is wat aan te doen.

Veel van deze kinderen hebben ook niet gekropen of op een verkeerde manier gekropen.

Dit is geen toeval!

Door te draaien als baby van rug naar buik leren we onze eerste dimensie namelijk voor en achter. Het naar voren kijken en weer naar bv de handen (dichtbij) is een belangrijke ervaring om later goed te kunnen focussen. Een voorbeeld later is het overschrijven van het schoolbord.

Vervolgens gaat een baby een huppende beweging maken dit is een stap naar de volgende dimensie (boven en onder) door deze beweging te maken buigt namelijk het onderlijf (de benen) en strekt het bovenlijf (de armen). Kinderen die deze fase hebben overgeslagen of niet goed hebben doorlopen zien de b aan voor een p of een 6 aan voor een 9.

De volgende stap in de ontwikkeling is het kruipen, hierbij werkt het gehele lijf samen, dit is gelijk de laatste dimensie welke belangrijk is voor het latere leren. De dimensie links en rechts. Als een baby niet goed heeft gekropen het kruipen heeft overgeslagen kan het zomaar zo zijn dat het kind het verschil tussen links en rechts niet ziet. Dit zie je wanneer het kind letters spiegelt b en d is hier een mooi voorbeeld van.

Zo zie je maar dat bewegen heel belangrijks is voor lezen en zeker ook voor schrijven want ik zie ook kinderen die letters anders schrijven of zelfs hun naam in spiegelbeeld schrijven.

Naast deze bewegingen is ook ons dominantiepatroon belangrijk. In stress schieten we namelijk allemaal in ons dominantie profiel (voorkeurshand, voorkeursvoet, voorkeursoog, voorkeurs oor en we hebben zelfs een voorkeursbrein. Onze voorkeur bepaald ins stress onze leerpatronen. Weet jij jouw dominantie voorkeur? Sommige leren beter door te horen, sommige beter door te lezen en sommige leren door te ervaren. Wist je dat er 32 verschillende dominantie voorkeuren zijn.

Ik heb al vele kinderen ontmoet met leesproblemen waarbij ik een visuele screening heb afgenomen. Vaak geeft dit een bevestiging, meer oefenen met lezen helpt niet er is meer aan de hand.

Doormiddel van leuke spelletjes en oefeningen kunnen we de ogen leren anders te kunnen zien. Hierdoor komt er letterlijk een andere kijk op letters en cijfers en komt er ruimte voor verandering. Er is hierdoor weer groei mogelijk en de ontwikkeling gaat weer vooruit.

Ben jij ook zo benieuwd wat de visuele screening bij jouw kind laat zien?

Of wil je weten hoe je jouw kind kan helpen met leren op school vanuit zijn dominantie profiel? Maak dan een afspraak voor een visuele screening.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *