We zijn weer terug bij af…

Daar gaan we weer, beter voorbereid dan de eerste keer maar toch…

Mijn dochters zitten er om 9 uur weer klaar voor, nou ja vanmorgen om 7:45 typte ze al “Goedemorgen” tegen de juf.

Twee meiden van dezelfde leeftijd in dezelfde klas, met beide hun eigen talenten en natuurlijk uitdagingen.

Ditmaal wel een andere juf, we gaan er weer positief in en we doen ons best om er het beste van te maken. Vanmorgen zijn we gestart met samen wandelen met de hond en tussendoor krijgen de dames een tussendoortje omdat ze hun brood vanmorgen niet konden op eten met alle smoesjes die daarbij horen.

Zojuist was er al paniek, ik ging net naar de toilet en stonden ze bij me.

Iedereen gaat wat doen en wij weten niet wat, iets met update en we weten niet waar.

En dat door elkaar… en ze wilde graag dat ik hen beide direct ging helpen.

Na dat de rust was wedergekeerd, dacht ik…. Ok wat ging er mis?

In stress schiet ons lijf in het eigen dominantie profiel, dit geldt voor volwassenen maar ook voor kinderen. Hier betekent bij stress dat een van mijn dochters volledig blokkeert en informatie gewoon niet meer binnenkomt, dit betekent dat de druk er eerst af moet en er dan pas weer ruimte komt om informatie op te slaan. 

Wist je dat we een dominante hand, voet, oor, oog en hersenhelft hebben. 

Tijdens het leren werken je beide hersenhelften samen. Maar wanneer er nieuwe informatie opgenomen moet worden, maken we onbewust het liefst gebruik van de meeste dominante zijde. 

Sommige kinderen leren beter door iets te zien, andere leren door te horen en weer andere leren door te doen. Zo heeft iedereen een unieke leerstijl. 

Voorbeeld: Dominantie van de linkerhersenhelft zorgt ervoor dat iemand van links naar rechts werkt. Dat past precies bij de manier waarop we leren lezen en schrijven en rekenen. Je hebt dan ook talige mogelijkheden en kan logisch redeneren. Wel mis je het overzicht en kun je soms door de bomen het bos niet meer zien. samenwerking hersenhelften

Er zijn 32 dominantie profielen. 

Door deze patronen te onderzoeken, kan je bijvoorbeeld begrijpen waarom:

  • je kind niet stilzit als hem iets verteld wordt
  • je kind altijd overal aan zit te friemelen
  • het lijkt alsof je kind nooit luistert
  • vaak letters spiegelt, traag leest, woorden of zinnen overslaat
  • plussommen beter gaan dan minsommen
  • een leerkracht een duizendpoot moet zijn! 🙂 

Ben je benieuwd naar wat het dominantieprofiel is van jouw kind?

Neem dan gerust contact met mij op.

Voor nu sterkte allemaal met het (thuis) juf en moeder zijn.

Vergeet niet dat we allemaal ons uiterste best doen en vergeet niet dat je altijd om hulp mag vragen.

We zijn kanjers en “Bikkels met Prikkels”.

Liefs Thessa