Eerst bewegen dan leren!

Ontwikkeling

Steeds vaker kom ik in contact met kinderen met verschillende uitdagingen.

Of er nu een probleem is met zindelijk worden, slaapproblemen zijn, leerproblemen of een andere vorm van stagnatie in de ontwikkeling is, om een kind echt te helpen moeten we terug naar de oorzaak.

Zoals een leerkracht bezig is met de vraag hoe kan ik dit kind het beste ondersteunen en begeleiden. Kijk ik naar de motoriek en het gedrag om te beoordelen waardoor het komt dat iets niet lukt, om vanhier uit een sterke basis te bouwen.

Ik schreef een blog over: Huizen bouwen doen we toch ook niet op drijfzand.

Klik op het probleem voor specifieke informatie: zindelijkheid, spraak of articulatie, slaapproblemen.

Veel kinderen hebben een verkeerde houding, veel spanning in het lijf of juist zwakte in hun spieren. Baby’s, peuters, kleuters, kinderen moeten bewegen zoveel mogelijk al het even kan. Als moeder van een inmiddels 6 jaar oude tweeling ben ik geen voorbeeld, ik wist namelijk net als vele van jullie niet beter.

Ik voeden mijn kinderen in een wippertje met een fles op het voedingskussen, inmiddels weet ik dat het leren over kruisen van de middellijn al begint in de babytijd en wel bij de borstvoeding. Ik wist dat borstvoeding goed was voor je kind, maar mij is verteld dat dit vooral goed was voor de gezondheid en weerstand van het kind. Ik wist niet dat het draaien van de nek naar de borst toe een functie had voor het latere lezen.

Veel kinderen met leesproblemen bewegen van voor naar achteren, zitten met hun hand onder hun hoofd of hang over hun tafel heen. Dit is een signaal!

Ik wist ook niet dat het belangrijk is om je kind niet te veel te laten zitten in loopstoeltjes, wippertjes en ander vormen van ondersteuning. Ja ik wist wel dat ze niet te lang in de Maxi-Cosi mochten maar meer ook niet. Dat dit belangrijk is voor de ontwikkeling van de nekspieren, houding en latere leren is mij nooit verteld.

Die wippertjes, voedingskussens, loopstoeltjes e.d. zijn dus helemaal niet goed dus.

Baby’s moeten bewegen op de vloer op de rug en op de buik, rollen, reiken, kijken en leren focussen.

En zo zijn er nog vele voorbeelden waarvan ik niet wist dat dit belangrijk is voor de ontwikkeling en het latere leren van mijn kinderen.

Als moeder op het schoolplein, bij het ophalen en brengen bij verschillende verenigingen en clubjes maar ook als leesmoeder zie ik veel kinderen met ieder zijn eigen uitdagingen.

Inmiddels zitten mijn kinderen zelf in groep 3 en ik vind eigenlijk dat kinderen in groep 3 klaar moeten zijn voor het verdere leren voor later.

Met mijn eigen dochter was het een moeilijke tijd in groep 1 en 2 voor haar zelf en voor haar omgeving, zei was namelijk nog niet klaar voor leren, haar ontwikkeling stagneerde waardoor ze op school niet goed mee kon komen. Na de reflexintegratie behandelingen kwam er weer vooruitgang, ze had een achterstand en moest haar best doen om mee te komen maar ze heeft het gered. Ze heeft haar juffen in groep 3 verbaasd de juf zei letterlijk “dit hadden we niet van haar verwacht”. Inmiddels zijn we eind groep 3 en zijn haar resultaten goed.

Kinderen met verschillende uitdagingen laten als baby, peuter en kleuter al bepaalde dingen zien.

Motorische problemen, gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen ze zijn vaak de eerste symptomen voor de leerproblemen ontstaan. De ontwikkeling stagneert er is onvoldoende evenwicht, balans, rust en veiligheid. Door verschillende oorzaken kan het zijn dat de ontwikkeling stagneert. Hoe eerder we er bij zijn hoe beter dat het is.

Bewegen is belangrijk zowel thuis, buiten, op de peuterspeelzaal, op de kinderopvang en op school. Dit is namelijk belangrijk om onze leervoorwaarden te ontwikkelen.

Kinderen met leerproblemen help je niet door meer te oefenen, er moet gewerkt worden aan de oorzaak. Gras groeit niet sneller als je eraan trekt, je moet zorgen voor vruchtbare grond, voldoende water, zon en geduld.

Als er in groep 4 getest wordt op ADHD, ADD, dyslecty, dyscalculie dan is dat te laat.

Dan is er al een leer achterstand, dit maakt het voor het kind nog lastig om bij te blijven.

Als jij of je nu opvoeder, ouder of leerkracht bent denkt dat de ontwikkeling stagneert kijk dan eens naar de motoriek en laat bij twijfel een kind screenen bij een psychomotorisch kindercoach.

Onze beweegpatronen (welke ontstaan vanuit onze reflexen) zitten in ons systeem, ze moeten actief geweest zijn, ze moeten hun werk gedaan hebben, ze zijn er voor je als er gevaar is en beschermen je, maar ze mogen niet storen of actief zijn altijd en overal. Als dat wel het geval is dan ben je een Bikkel met Prikkels.

Neem contact op voor meer informatie.

Wist je dat ik gratis en vrijblijvend de reflexen kan testen?

Lees verder voor: