Labels en subsidie bij leer en gedragsproblemen!!


Dyslecty, dyscalculie, ADHD, ADD of kinderen met rugzakjes…. Allemaal labels die ik steeds vaker hoor in mijn omgeving. In groep 2 a 3 beginnen de problemen soms als een klein beetje zichtbaar te worden, in groep 3 of 4 worden de eerste diagnoses gesteld. Diagnoses mensen!! Onze kinderen zijn 6 of 7 en dan krijgen ze voor de rest van hun leven een stempel van onze maatschappij.

Wist je dat ons brein pas op een leeftijd van 7 jaar klaar is voor school en dan bedoel ik dat ze klaar zijn voor lezen, schrijven en rekenen. In Nederland zijn we net 4!

Steeds vaker hoor je…. mijn kind kan zich niet concentreren, of ze leest te traag of ze kan de informatie niet goed of niet snel genoeg verwerken.

Sommige kinderen kunnen niet mee komen, ze passen niet meer in het zogenaamde “hokje”. Deze kinderen krijgen bijles er worden hulpouders ingeschakeld en er wordt verwacht dat ouders thuis extra oefenen. Soms is herhaling belangrijk om te leren maar als dit niet werkt dan moeten we verder kijken.

Onze kinderen zijn absoluut niet dom en hebben heel snel door dat het niet zo goed gaat hier komt de eerste dosis onzekerheid, faalangst en onrust om de hoek kijken. Je begrijp ook dit werkt niet mee in het hele verhaal. Remedial teaching, bijles, logopediste en fysio op school, kindercoaches alles wordt in opgetuigd om het kind te helpen en te ondersteunen.

Als dit allemaal niet helpt dan gaan we voorzichtig labeltjes opgooien. Misschien heeft hij of zei wel ADHD of is hij of zei wel dyslectisch.

Alle ondersteuning kost geld, steeds meer kinderen hebben een bepaalde vorm van ondersteuning nodig en dit kost tijd en ook weer geld. Scholen krijgen subsidie er zijn gereserveerde gelden voor deze kinderen met leerproblemen maar vaak zijn deze middelen beperkt of zijn er te veel kinderen voor het beschikbare budget.

Voor extra leerondersteuning en begeleiding zowel op school als thuis moeten de kinderen getest worden, ze moeten een bepaalde score halen om geld te krijgen van onze overheid.

In Nederland moet je slecht genoeg zijn om hulp te krijgen….

Ouders met kinderen die een leer of gedragsprobleem hebben willen hun kinderen getest hebben. Soms voor de bevestiging maar veel al ook voor de subsidie. En dit vind ik gewoon niet kunnen! Ja ik begrijp het wel…. maar snappen doe ik het niet.

Lieve ouders, opvoeder, juffen en meesters veel kinderen met leer en gedragsproblemen hebben actieve storende reflexen. Oorzaken zijn een stress volle of traumatische ervaring in de zwangerschap, een zware of moeizame bevalling of zelfs een geboortetrauma (denk aan een keizersnee of een navelstreng om de nek) maar ook traumatische ervaringen in de kindertijd of een val van een speeltoestel of een paniek of angstsituatie.

Ieder kind heeft beweging nodig… als foetus bewogen we al in de buik en als baby hebben we beweging nodig om te leren. Ongecontroleerde bewegingen worden langzaam omgezet in gecontroleerde bewegingen. Veel kinderen hebben als baby te weinig tijd op de grond doorgebracht. Tegenwoordig zitten onze kinderen uren in autostoeltjes, macisolies in loopstoeltjes of luxe stoeltjes en kussens. Dit beperkt de kinderen in hun ontwikkeling.

Waarom: Omdat ons lijf moet weten wat voor en achter is, dit leren we door genoeg tijd door te brengen op de grond door te rollen en te draaien.

Op school moeten we kunnen focussen dit leren we door onze nek te bewegen naar voren, naar achteren en naar links en rechts.

Steeds vaker zie ik kinderen die tijdens het lezen van voren en naar achteren bewegen (FOCUS), ik zie kinderen die bij het bewegen van hun nek de schouders optrekken en deze beweging uit hun rug halen.

Ik zie kinderen die op hun benen zitten of half staan omdat hun armen alleen rustig kunnen zijn als ze er op hun benen zitten. Het besef van onder en boven en het besef dat je je boven en onderlijf apart kan bewegen is wat veel kinderen met leerproblemen simpel weg niet kunnen.

Als kinderen met hun armen en benen de middellijn niet kunnen doorkruisen, houden zei hun blad schuin bij bijvoorbeeld schrijven want ook hun ogen kunnen dat niet.

En als kind zijn heel goed in compenseren.

Sommige kinderen kunnen simpel weg niet verticaal optellen omdat hun ogen deze beweging niet kunnen maken.

Onze kinderen moeten meer bewegen, ze moeten hun lijf leren kennen door te rollen, te schommelen, te springen en te spelen.

Honderd keer de stoep op en af springen is niet vervelend maar goed voor onze ontwikkeling.

Heeft jouw kind van leer of gedrag problemen laat dan eens gratis en vrijblijvend checken of actieve storende reflexen de oorzaak zijn.

Laten we met elkaar de oorzaak vinden en niet proberen om de symptomen te behandelen.

Er zijn meer dan 18 reflexen, als een of meerdere actief of storend zijn, kunnen deze gelinkt zijn al verschillende leer, gedragen en motorische problemen.

Geef je kind een kans en kijk eens verder!!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *