Visuele screening voor kinderen met leesproblemen en/of dyslectie in de Krimpenerwaard.

Problemen met lezen!

Heel veel kinderen hebben moeite met lezen. Er zijn kinderen die te langzaam lezen, steeds op een andere regel beginnen of stukken tekst overslaan, veel fouten maken of iets anders lezen dan wat er staat. En er zijn kinderen die het liefst helemaal niet lezen omdat ze het niet willen omdat het gewoon te moeilijk is maar ook kinderen die letters om blijven draaien.

Jou kind is misschien al bij een opticien geweest of moet gewoon iedere dag flink oefenen. Maar wat nu als de ogen wel kunnen kijken maar niet goed kunnen zien? Hier wordt niet naar gekeken door een opticien of een (school) dokter.

Laat je ogen eens screenen door een visueel screener! Die kan namelijk zien of de ogen goed samenwerken en of beide ogen het zelfde zien, want als dat niet zo is dan wordt lezen wel heel lastig. Doormiddel van oog oefeningen kan je de ogen verbeteren en verbeter je gelijk de leesvaardigheid.

Oefenen is niet altijd de oplossing, kijk eens naar de oorzaak en ga daarna oefenen.

Wist u dat 80% procent van de dyslecten in Nederland helemaal geen dyslectie heeft maar een oogsamenwerkingsprobleem? Deze kinderen krijgen vaak ten onrechte het label dyslectie maar deze kinderen hebben eigenijk fixatiedisperatie een oogsamenwerkingsprobleem.

Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurt, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). De hersenen kunnen de beelden van de beide ogen niet tot één enkel beeld versmelten, waardoor het zien onduidelijk wordt. Dit kan wazig zicht of onrustig gedrag veroorzaken. Om een indruk te geven hoe een patiënt met fixatiedisparatie teksten ervaart, wordt aan de hand van de onderstaande plaatjes inzicht gegeven.

fd-1.jpg

Herkend u de volgende klachten bij u kind?

Klachten

  • Vermoeidheidsverschijnselen na inspanning 
  • Hoofdpijn met name boven de wenkbrauwen
  • Branderige ogen
  • Nekklachten
  • Droge ogen
  • Lusteloosheid

Klachten met sporten of lichamelijke opvoeding

  • Balans en evenwicht is verstoord
  • Oog-handcoördinatie klopt niet
  • Tijdens de balsport kan men niet goed timen en/of inschatten op welke plek in de ruimte een bal aankomt

Klachten tijdens lessen in het onderwijs 

  • Slordig handschrift 
  • Vinger gebruiken tijdens het lezen
  • Bij het hardop lezen klink het hakkelig
  • Slecht begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
  • Op een blanco vel schrijft men niet horizontaal
  • De spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
  • Het kijken naar een beeldscherm gaat hoofdpijn opleveren
  • Zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende drie dimensionale lichamen op een plat vlak
  • Hoofd niet rechthouden tijdens de studie, een bal niet zien aankomen of uit een andere hoek dan de werkelijkheid

In Zuid-Holland – Ouderkerk aan den IJssel – Krimpenerwaard ben ik opgeleid door de FON als visueel screener. Bij mij kan je terecht voor een onafhankelijke voorscreening van de visuele vaardigheden. Tijdens deze screening onderzoek ik of er mogelijk sprake is van fixatiedisparatie of een motorisch uitdaging.